انتخاب شغل یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر فردی محسوب می شود. بنابراین برای موفقیت در هر مرحله از زندگی نباید آن را نادیده گرفت و باید با دقت و آگاهی لازم به جست و جوی آن پرداخت.
این روز ها در بین اکثر کار جویان دغدغه ی آمادگی برای شرکت در جلسه ی مصاحبه و چگونگی رزومه نویسی بسیار دیده می شود. ما در موسسه حسابداری محاسبان آفاق اسپادانا بر آن شدیم تا با آموزش های گام به گام و برگزاری دوره آموزش مصاحبه و رزومه نویسی بخشی از دغدغه کار جویان را بر طرف نماییم.
با ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به سوالات متداول در این باره بپردازیم.

چرا امروزه انتخاب شغل از گذشته سخت تر شده است؟

 

این روزها انتخاب شغل از گذشته بسیار سخت تر و پیچیده تر شده است. شاید به تعداد تمام انسان ها برای این مساله، دلیل باشد.
در حالت کلی می توان گفت امروزه آیتم های شغلی بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد و این که تعریف شغل های مختلف تغییر پذیر تر هستند. همچنین این که سطح توقع افراد از شغل خود نسبت به گذشته بیشتر شده است. به علاوه در گذشته افراد هر صنف در همان طبقه شغلی که بودند امکان فعالیت داشتند به طوری که فرزندان آن ها مقید به انتخاب شغل پدران خود بودند و آزادی انتخاب شغل وجود نداشت.
امروزه هر فردی در انتخاب شغل و حرفه آزاد است که این موضوع نیز مستلزم در نظر گرفتن شرایط و عوامل بسیاری نظیر توانایی های ذهنی، علمی، شخصیتی، تحصیلی و غیره است که توفیق فرد را در زندگی تضمین کند.

 

جلسه مصاحبه استخدام 

 

جلسه مصاحبه استخدامی یکی از مهم ‌ترین بخش ‌های ورود به بازار کار است. مصاحبه‌ کنندگان که عمولا کارفرما ها هستند، روش ‌های متفاوتی برای مصاحبه دارند. اما شما نگران نباشید…

 اصلی ‌ترین هدف مصاحبه‌ کننده کشف این نکته است که آیا متقاضی می ‌تواند خود را با شرایط و اوضاع مختلف تطبیق دهد یا خیر؟ در مصاحبه استخدامی مصاحبه‌ کنندگان تلاش می‌کنند به بیشترین اطلاعات ممکن درباره ‌ی فرد دست یابند. برای به دست آوردن این اطلاعات انواع مصاحبه ‌های استخدامی وجود دارد.
با ما همراه باشید تا با انواع مصاحبه ها آشنا شوید.

انواع مصاحبه استخدام

۱. مصاحبه مبتنی بر رفتار‌ شناسی:  مصاحبه ‌های مبتنی بر این روش، بر اساس رفتار و تجربه ‌های مصاحبه‌ کننده و عملکرد گذشته‌ ی متقاضی صورت می‌گیرد. به همین دلیل این نوع مصاحبه بر اساس ۴ اصل پیش می‌ رود: موقعیت، وظیفه، اقدام و نتیجه. این عناوین مانند چارچوبی برای توصیف موقعیت ‌های مختلف، وظیفه و کاری که باید صورت بگیرد و نوع اقدام و نتیجه‌ی حاصل از آن پی گرفته می‌ شوند.

۲. مصاحبه موردی: یکی از متداول ‌ترین روش‌ های مصاحبه، مصاحبه ‌‌ی موردی است. در این روش از افراد خواسته می ‌شود یک شرایط فرضی را در نظر بگیرند و مسئله‌ ی موجود در آن را حل کنند و نیز روش جایگزین یا پیشنهاد های دیگر خود را برای از میان برداشتن مشکل مطرح کنند.

۳. مصاحبه اطلاعاتی: این مصاحبه‌ مبتنی بر اطلاعات‌ است و به متقاضی فرصت می ‌دهد موقعیت شغلی را با انتظاراتش تطبیق دهد. متقاضیان فرصت دارند با کارمندان مشغول در موقعیت شغلی درخواستی ‌شان صحبت کنند؛ در نتیجه امکان بررسی ابعاد مثبت و منفی شغل درخواستی برای متقاضیان فراهم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *