بیکار

در مقاله قبل از سری مقالات از مصاحبه تا استخدام با اهمیت داشتن شغل و انواع مصاحبه ها آشنا شدید. در سری دوم از مقالات از مصاحبه تا استخدام با انواع روش های مصاحبه استخدامی و باید ها و نباید های این جلسه مهم آشنا می شوید، با ما همراه باشید.

انواع روش ‌های مصاحبه استخدام

 

روش‌ های مصاحبه استخدامی متفاوت و بنا به نوع شغل و حرفه ی مورد نظر متنوع است.

۱. مصاحبه ‌ی حضوری: این روش مصاحبه، از متداول ترین روش های مصاحبه می باشد که در آن  متقاضی و مصاحبه ‌‌کننده یا کارفرما به صورت حضوری و رو در رو با هم به گفت‌ و‌ گو می ‌پردازند. در این روش از استرس های مصاحبه‌ ی گروهی خبری نیست. در این نوع مصاحبه نیز متقاضی باید برای ایجاد تأثیر مثبت تلاش کند. خروجی چنین مصاحبه ‌ای فقط و فقط به عملکرد فرد در طی مصاحبه‌ وابسته است.
به یاد داشته باشید در این روش مصاحبه شما فقط و فقط یک جلسه فرصت دارید تا تمام موجودیت و شایستگی خود را ثابت نمایید پس باید از این جلسه به نحو احسن استفاده نمایید.

۲. مصاحبه‌ی تلفنی: در میان روش‌ های مختلف مصاحبه‌ استخدامی این روش رواج چندانی ندارد،  زیرا ماهیت مصاحبه را برای استخدام به طور کلی نادیده می گیرد و با روش ‌های عادی مصاحبه در تناقض است.
در این روش ملاقات رو در رو اهمیت چندانی ندارد اما مصاحبه ‌‌کننده توانایی و مهارت کلامی فرد را می ‌سنجد و سعی می‌کند با کشف مواردی که در صحبت ‌های متقاضی وجود دارد، او را بشناسد.
البته لازم به ذکر است که این نوع مصاحبه برا آیتم های شغلی خاص مانند پشتیبان یا مشاوره فروش تلفنی به منظور بررسی قدرت بیان فرد انجام می شود.

۳. مصاحبه‌ی ثانویه: درخواست برای برگزاری جلسه‌ی دوم مصاحبه نشانه‌ ی بسیار خوبی است و دلایل متعددی دارد، اولین دلیل این است که در مصاحبه‌ ی اول عملکرد خوب و رضایت ‌بخشی داشته ‌اید اما انتخاب میان شما و سایر متقاضیان به زمان بیشتری نیاز دارد.
در نتیجه برای رفع شک، مصاحبه‌ کنندگان به جلسه ‌ی دوم نیاز دارند تا فهرست افراد را تهیه نمایند.

۴. مصاحبه‌ی گروهی: این نوع از مصاحبه استخدامی، یکی از پر تنش ترین انواع مصاحبه استخدامی است. در این روش فرد متقاضی از جانب چند مصاحبه ‌کننده مورد پرسش‌ های مختلف قرار می‌گیرد.
متقاضی باید با همه‌ی این افراد تماس چشمی مناسب برقرار کند و هنگام جواب دادن به سؤالات تا جایی که ممکن است خود را با اعتماد به نفس نشان بدهد.

فاکتور های ضروری برای جلسه مصاحبه کاری

 

  1. زمان مصاحبه ‌ی کاری شما
  2. به موقع رسیدن برای انجام مصاحبه.
  3. احساس قوی بودن.
  4. پیشنهاد قهوه یا چای را نپذیرید.
  5. کمی خود شیفته باشید.
  6. پوشیدن لباس مناسب.
  7. برای نشستن منتظر تعارف مصاحبه‌کننده باشید.
  8. پاسخ‌ هایتان بر اساس سن مصاحبه کننده باشد.
  9. با مصاحبه کنندگان خود تماس چشمی برقرار کنید.
  10. وضعیت و حالت بدن شما.
  11. حالت دستان خود را کنترل کنید.

به خاطر داشته باشید که با در نظر تمام فاکتور های ذکر شده که معمولا برای همه ی کارفرما ها بسیار مهم تلقی می شود، بهترین وجه خود را ارائه دهید تا شناختی بسیار مطلوب از خود برای کارفرما بر جای گذارید.

ما در موسسه حسابداری محاسبان آفاق اسپادانا کلیه دانش پذیران را با انواع دوره های حسابداری آشنا می کنیم ضمنا دانش پذیران را با طی دوره آموزشی مصاحبه و رزومه نویسی آشنا می نماییم تا بتوانیم این دغدغه را بر طرف نماییم.
ضمنا مهم ترین مزیت و برتری این موسسه نسبت به سایر موسسات در این است که دانش پذیران را به بازار کار مرتبط با توانایی اشخاص معرفی می نماییم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *