موسسه حسابداری محاسبان آفاق اسپادانا، با برگزاری دوره های تخصصی رشته حسابداری همواره در آموزش و معرفی به کار در بین سایر موسسات پیشتاز بوده است. این موسسه با برگزاری دوره آموزش مصاحبه و رزومه نویسی افراد را در یافتن آیتم های شغلی یاری می کند.
در مقاله قبل از سری مقالات از رزومه نویسی تا استخدام با نکات مهم و ضروری در نوشتن رزومه ها آشنا شدید، در این مقاله سعی داریم به سوالات متداولی که درباره نوشتن رزومه سوال می شود، بپردازیم با ما همراه باشید.

سوال اول: آیا رزومه همان شرح دهنده سابقه کاری است؟

خیر؛ رزومه کاری یک پازل است و یکی از قطعات این پازل سابقه کاری است. تکه های دیگر این جورچین، تخصص فنی و مهارت های اجتماعی، سوابق درسی و تحصیلی، اطلاعات فردی و دستاورد های شما در زندگی شغلی و تحصیلی تان است.

سوال دوم: ضرورت نوشتن رزومه چیست؟

ما برای تصمیم گیری در هر زمینه نیاز به جمع آوری اطلاعات داریم. خب حالا چطور یک سازمان یا شرکت راجع به انتخاب گزینه های استخدام تصمیم می گیرد؟ از اطلاعاتی که رزومه کاری تان در اختیار آن ها قرار می دهد. پس برای استخدام، داشتن یک رزومه اجباری است.

سوال سوم: آیا بدون رزومه نمی شود استخدام شد؟

بله می توان بدون رزومه هم کار پیدا کرد. ممکن است از طریق معرف وارد یک شرکت شوید. یا این که یک کارفرما نمونه کار های شما را ببیند و راغب شود که با شما همکاری کند. بله گاهی آن قدر در کار خود خوب هستید که شرکت ها شما به شما پیشنهاد کار می دهند.
اما در حالت عادی، برای این که در یک سازمان و تیم کاری، استخدام شوید باید رزومه کاری داشته باشید و داشتن رزومه یکی از شروط لازم استخدام شما خواهد بود.

سوال چهارم: آیا تازه کارها برای معرفی به کار هم باید رزومه تهیه کنند؟

قبلاً هم گفتیم، سابقه کار یک ضلع رزومه کاری شما است و نبود سابقه کاری شاید وزن رزومه را کم کند، اما به راحتی می توان با تقویت ضلع مهارت ها و توانایی ها، این خلل را در رزومه خود پوشش داد. در ضمن به بهانه نداشتن سابقه کار، به هیچ وجه بخش سوابق شغلی را از رزومه حذف نکنید؛ دوره کارآموزی، کارهای پاره وقت، پروژه ای و کار هایی که حتی داوطلبانه انجام داده اید را به عنوان تجربه کاری بنویسید.

سوال پنجم: آیا یک رزومه برای همه موقعیت های شغلی کفایت می کند؟

هرگز این خطای بزرگ را در رزومه نویسی مرتکب نشوید. هر رزومه برای یک فرصت شغلی است.
البته منظور این نیست که هر بار یک رزومه جدید بنویسید. گاهی با بالا و پایین کردن اطلاعات موضوع حل می شود و گاهی هم باید برخی محتویات را حذف و محتویات جدیدی را در رزومه درج کنید. ساخت رزومه کاری باید کاملاً با توجه به ملاحظات درج شده در هر آگهی استخدام باشد. پس ببینید برای هر شرکت که آگهی جذب نیروی کار داده، چه چیز هایی در درجه بالاتری از اهمیت قرار دارد.

نکاتی که برای نوشتن رزومه که باید مورد توجه قرار گیرد…

۱. رزومه باید تمیز و خالی از اشتباه باشد.
۲. هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهید.
۳. نقاط قوت خود را برای کارفرمایان شرح دهید.
۴. اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید.
۵. به توانایی های خود اهمیت دهید.
۶. از کلمات کلیدی بهره ببرید.
۷. از کلمات اختصاری مربوط به حرفه استفاده نمایید.
۸. از کلمات تایید برانگیز بهره ببرید.
۹. از آوردن ضمیر مثل “من” پرهیز کنید.
۱۰. کلمات کلیدی را در متن مشخص جلوه دهید.
۱۱. اطلاعات را خلاصه کنید.
۱۲. لیستی از تجربیات اخیر را مهیا کنید.
۱۳. به تجربیات خود کمیت بدهید.
۱۴.زیاده گویی نکنید.
۱۵. در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نکنید.
۱۶. از مطرح نمودن مسائل شخصی پرهیز کنید.
۱۷. صادق باشید.
۱۸. رزومه را خودتان بنویسید.
۱۹. ویژگی های شخصی وابسته به شغل خود را اعلام کنید.
۲۰. سازگاری خود را با محیط کاری نشان دهید.
۲۱. رزومه ای متعادل بسازید.
۲۲. عنوان ها را کلی انتخاب کنید.
۲۳.مثبت بنویسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *