گذاشتن احترام به افرادی که با آن ها تعامل داریم همواره بسیار حائز اهمیت بوده و هست، تا جایی که در آموزه های دینی نیز بسیار به آن اشاره شده و مهم می باشد. این موضوع در محیط کار نیز بسیار حائز اهمیت کارفرماها می باشد.
زمانی که شما به افرادی که در محیط کار شما هستند احترام می ‌گذارید، در واقع علاوه بر حضور آن ‌ها، برای فعالیت و ایده‌ هایشان نیز ارزش قائل می شوید. این حالت در واقع همان کار گروهی است که مروزه یک تکنیک محسوب می شود و در محیط های کاری بسیار مهم و شرط اولیه پیشرفت فردی و گروهی می باشد.

زمانی که شما با دیگر همکاران خود در محیط کار روابط خوبی دارید، حتی خودتان هم از کار و حضور در محیط کار لذت بیشتری می ‌برید. همکارانتان بیشتر با شما همکاری می کنند، و در نهایت شما خروجی بهتری خواهید داشت.

آیتم های ضروری برای بهبود روابط کاری

 

  • اعتماد

    این ویژگی پایه و اساس هر رابطه ای است. وقتی به گروه و همکاران خود اعتماد می‌ کنید، بین شما یک اتحاد شکل می گیرد و باعث می شود که بهتر کار کنید و برای گروه مؤثر تر باشید. اگر شما به همکاران خود اعتماد داشته باشید، می ‌توانید وظایف خود را مؤثر ‌تر انجام دهید.

  • تمرکز حواس

    توجه و حضور ذهن بیشتر در محیط کار به معنای این است که شما مسئولیت گفتار و کردار خود را می ‌پذیرید. افرادی که تمرکز حواس بیشتری دارند، بیشتر حواسشان جمع است که حرف ناپسندی نزنند یا کار ناخوشایندی انجام ندهند که سبب ایجاد روابط منفی در محیط کار شود. بنابراین تمرکز حواس بیشتر در محیط کار، سبب ایجاد روابط شغلی بهتری خواهد شد.

  • استقبال از نظرات مختلف.

    افرادی که روابط کاری خوبی با دیگران دارند، نه ‌تنها افراد با دیدگاه ‌های متفاوت با خود را می ‌پذیرند بلکه از آن‌ ها استقبال هم می ‌کنند.

  • ارتقاء مهارت ‌های اجتماعی.

    روابط خوب به دلیل توسط مهارت ‌های برقراری روابط اجتماعی آغاز می ‌شوند.برای این که بتوانید روابط خوشایندی با دیگران داشته باشید، نیاز است مهارت ‌های اجتماعی خود را نظیر همکاری‌ های گروهی،ارتباطات حرفه ‌ای و تمرکز بر مشکلات و چالش ‌ها و ارائه راهکار های منطقی و منصفانه جهت برطرف کردن تنش‌ ها تقویت کنید. اگر این‌گونه مهارت ‌های اجتماعی خود را تقویت کنید، به‌ راحتی می ‌توانید با همه افرادی که تمایل دارید روابط بسیار خوبی داشته باشید.

  • صرف زمان برای داشتن رابطه با همکاران.

    بخشی از زمان کاری روزانه خودتان را به روابطتان با دیگران اختصاص دهید.

  • از دیگران قدردانی کنید.

    به ‌صورت واضح قدردانی خودتان را از افرادی که به شما کمک می‌کنند، نشان دهید. وقتی افرادی در محل کار به شما کمک می‌ کنند یا کاری را به ‌خوبی انجام می ‌دهند، واقعا از آن ‌ها قدردانی کنید. این کار سطح ارتباطات شغلی شما را به ‌طور مؤثری ارتقاء می ‌دهد.

  • مثبت ‌اندیش باشید.

    روی مثبت ‌اندیش بودن و خوش ‌فکر بودن خود کار کنید. هیچ ‌کس دوست ندارد دور و بر فردی باشد که همیشه منفی ‌باف و دارای انرژی منفی و مأیوس‌کننده است.

  • شنونده خوبی باشید.

    وقتی زمانی را با فردی سپری می‌ کنید، با تمام وجود آن جا حضور داشته باشید، حتی اگر صرفا تعاملی ۹۰ ثانیه ‌ای با او دارید. درصورت امکان، وقتی با دیگران صحبت می‌ کنید، تلفن یا رایانه‌ ی خود را کنار بگذارید. به حرف ‌های او گوش دهید و از نظر احساسی هوشمند باشید و احساس او را درک کنید.

  • رویداد های مهم را به ‌یاد داشته باشید.

    مردم دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند و فراموش نشوند. یکی از کار های ساده ‌ای که می ‌توانید انجام دهید، علامت ‌زدن تاریخ تولد همکارانتان روی تقویم است.

  • حد و مرز دوستی با همکارنتان را رعایت کنید.

    انسان موجودی اجتماعی است و باید با اطرافیان خود رابطه داشته باشد تا از طریق تعاملات و روابط اجتماعی، نیاز های مادی و عاطفی خود را برطرف کند. روابط موجود در محیط کار نیز از این قاعده مستثنی نیست و فردی که با همکاران خود روابطی قوی و گسترده برقرار کرده، بهتر می‌ تواند در جهت رشد و پیشرفت حرکت کند و وظایف خود را به ‌شکلی مطلوب انجام دهد ولی ازسوی دیگر، زیاده ‌روی در ایجاد ارتباط با همکاران نیز مانند زیاده ‌روی در هر کار دیگری زیان ‌آور است.

نتیجه گیری

بنابراین ما باید بدانیم که چگونه می ‌توانیم با همکاران خود رابطه‌ ی مفید و سازنده ‌ای برقرار کنیم که به رشد و موفقیت شغلی و حرفه ‌ای ما کمک کند. همیشه داشتن دوستی که در زمان مواجهه با سختی‌ ها و مشکلات کاری بتوانیم با او مشورت کنیم و از او کمک بخواهیم، بسیار مفید است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *